Losowa Fotka
Ostatnie artyku?y
POCZUCIE BEZPIECZEŃ...
INTELIGENCJA JĘZYKOWA
WSPIERANIE ODPORNOŚ...
EDUKACJA MUZYCZNA W ...
Shoutbox
MP12 Info Panel
Nawigacja
DOBRY START DZIECKA W SZKOLE
Dobry start dziecka w szkole.
Drodzy Rodzice,
Gotowość szkolna- to taki poziom rozwoju dziecka-jego sprawności fizycznej, dojrzałości społecznej, psychicznej umożliwiający dziecku osiąganie sukcesów w szkole.
Gotowość poznawcza-dziecko posiada podstawowe informacje o sobie, o świecie, wykazuje umiejętność orientacji w czasie i przestrzeni, potrafi skupić uwagę.
Gotowość emocjonalna-dziecko potrafi wyrażać swoje emocje w akceptowany sposób.
Gotowość społeczna- dziecko umie nawiązywać kontakty z innymi, umie bawić się zgodnie.
Gotowość moralna-dziecko zna normy i zasady i respektuje je.
Gotowość szkolna nie jest stanem , na który się czeka, należy ją wykształcać.
Jak ułatwić dziecku start w szkole-wskazówki dla rodziców:
- Baw się z dzieckiem.
- Wskazuj i doceniaj jego umiejętności.
- Obudź ciekawość poznawczą.
- Ucz samodzielności.
- Rozmawiaj o zasadach. Bądź konsekwentny.
- Zadbaj o właściwą komunikację.
- Umożliwiaj kontakty z rówieśnikami i dorosłymi.
- Nastaw się optymistycznie do szkoły. Nasze oczekiwania czy obawy także mają wpływ na dzieci.
- Weź udział w Dniach Otwartych Szkoły. Pomożesz oswoić się dziecku z nowym miejscem.
- Zaufaj wychowawcom. Współpracuj ze szkołą.
By ułatwić dzieciom naukę czytania warto:
- Zwracać uwagę na właściwą wymowę,
- Bawić się w tworzenie rymów: kukułka- jaskółka,
- Liczyć sylaby w słowach, początkowo w krótkich później w długich; ma-ma (??) , ka-lo-ry-fe-ry (? ? ? ? ?) – rysować tyle kropek, ile jest sylab,
- Tworzyć wyrazy zawierające głoskę: na początku wyrazu, w środku, na końcu wyrazu, np. a – akwarium, lato, litera, itp.
- Bawić się w analogiczny sposób sylabami, np. ło, łokieć, łopata, wesoło, krzesło, czoło
- Określać położenie głoski w wyrazie, np. jaki dźwięk słyszymy po, a jaki przed l w wyrazie mleko,
- Bawić się w „łańcuch wyrazów” – podajemy dziecku wyraz, z którego ono wyodrębnia ostatnią głoskę i szuka wyrazu na tę głoskę, np.: kogut – traktor – radio- orzeł
- Wyszukiwać poznane litery w tekstach drukowanych, np. w gazetach.
- Czytać dzieciom bajki.
By ułatwić naukę pisania warto :
1. Odwzorowywać szlaczki i wzorki.
- Kreślić kształty graficzne w powietrzu.
- Kalkować
- Pisać po śladzie
- Malować, również palcami, wydzierać, wycinać nożyczkami, naklejać.
- Nawlekać koraliki
- Modelować z gliny, plasteliny, lub pomagać w kuchni przy wyrabianiu ciasta.
Opracowała:
Aneta Neffe
1.Sześciolatek w szkole. Prof. dr hab. Anna Brzezińska. Instytut Badań Edukacyjnych.